Slet bubeníků 2009 se odehraje v česko-japonském duchu jako konfrontace dvou hudebních stylů
Představí se trojice japonských hudebníků a čtveřice českých bubeníků
Slet bubeníků vstupuje již do 8. ročníku. Svým pojetím je tento projekt naprosto ojedinělý a unikátní a získal si velké renomé v celém hudebním světě. Název Slet bubeníklů není náhodný, protože hudebníci se opravdu slétávají doslova z celého světa. Ti se vždy napřed na mnoho dní uzavřou před světem na odlehlém místě v Jizerských horách, kde společně vyzývají hledačství a hudební inspiraci. Každý hudebník vnáší do společné dílny své muzikální zkušenosti, vlastní kulturní tradici, hudební vzdělání; každý do společné tvoření přichází s vlastními nápady. Výsledek tohoto globálního tavícího bubenického kotle je vždy fascinující. Dochází k prolnutí všech možných hudebních směrů, vlivů a etnických kořenů. Každoročně vznikají nové skladby, které jsou pak živě předvedeny na koncertě.
V historii Sletu bubeníků se mění koncept každý rok, a tak jsme se dočkali například globálního Sletu (zastoupení všech světadílu) nebo třeba afrického Sletu. Vždy však mají zásadní zastoupení čeští hudebníci.
Slet Bubeníků v roce 2009 je zaměřen na setkání 2 hudebních zemí - česká klasika versus japonská tradice. Jednoduše řečeno - na jednom podiu se setkají hráči na klasické bicí nástroje, používané především v oblastech vážné hudby, ale i v rockové hudbě a rodilí japonští hudebníci, znalí stylu hry na tradiční japonské bubny a perkuse. Hlavní roli Sletu bubeníků 2009 obstará japonský buben taiko.
Pavel Fajt, vůdčí umělecký duch projektu, vysvětluje pojetí letošního ročníku: „Po dlouholeté spolupráci s japonskou zpěvačkou Yumiko, známou především z tokijské techno scény, mě začal zajímat její hudební a společenský background a měl jsem potřebu se tentokrát přiblížit více jejímu hudebnímu světu a tradici, ze které pochází. Také mě lákala určitá rituálnost tradiční japonské hudby, která má dle mého soudu velkou spojitost právě s evropskou klasickou instrumentaci a s její závažností.“
Po třech ročnících africko-karibského stylu, kdy dominovaly djembe a conga, se zvuk rozšíří také o bicí nástroje, které patří do naší evropské tradice jako tympány, gongy, sady tomtomů, laděné bicí nástroje a další. Vše bude podpořeno bicími soupravami, elektronikou a industriálnimi zvuky.
Pavel Fajt upřesňuje: „Je to výzva jak vystavět rytmickou hudbu a taneční veselí s nástroji, které se používají v jinych hudebních oblastech.“
Celkem se na pódiích rozezní až dvě tuny nástrojů - bicích souprav, činelů, mnoha etnických bubnů a elektroniky, ale i lidské hlasy, gongy, perkuse, barely a především tradiční japonský perkusní nástroj „taiko“.
Vizuální složku podpoří tanečnice butó „Sawaka“, se kterou Fajt s úspěchem vystupoval v roce 2008 v Japonsku a pozval ji na letošní Slet.
|
Slet bubeníků 2009 – sletová letka:
Pavel Fajt | www.myspace.com/pavelfajt |
Miloš Vacík | http://www.myspace.com/milosvacik |
Pavel Koudelka | |
Tomáš Ondrušek | |
Leonard Eto (JP) | http://www.myspace.com/leonardeto |
Sawaka (JP) | www.sawaka.info |
Yumiko (JP) | http://www.myspace.com/papayaparanoia |
Slet bubeníků se uskuteční 9.-25- října 2009
Stránky www.myspace.com/thegatheringofdrummers
www.sletbubeniku.cz
PROFILY
Pavel Fajt - Brno, CZ – bicí nástroje, elektronika
Nejvíce proslul spoluprací s Ivou Bittovou a také jako jeden ze zakladatelů české avantgardní rockové skupiny Dunaj či Pluto. Ve svém sólovém projektu „Drumtrek“ Fajt přináší výzvu bubeníka. S bicími nástroji, perkusemi, elektronikou i hračkami a vlastním hlasem úspěšně provádí nemožné: více než hodinové koncertní sólo, které nejenže nenudí, ale zní jako celá regulérní kapela. Rozeznívá blány, rantly, činely, plechy, chrastítka, vzduch v místnosti, vlastní hlavu, tvoří melodie na různě naladěné ocelové struny či kombinuje rozličné elektronické smyčky. Dynamika koncertů je vždy strhující, obzvlášť vydařená bývají vystoupení v různých duchovních prostorech a v menších sálech, kde dochází k nejintenzivnějšímu kontaktu s divákem.
Miloš Vacík
Specializuje se na nástroje ostrova Kuby, Brazílie a Západní Afriky. Hraje také na speciálně sestavenou bicí soupravu, kterou kombinuje s různými druhy etnických bubnů, zvonců, plechovek, perkusí a doplňuje svým hlasem.
Na profesionálních pódiích se objevuje od osmnácti let.
Hraje se Slunečním orchestrem, je kapelníkem Tam-Tam Orchestra a Tam-Tam Batucada. Založil a hrál v Šum svistu, ve skupinách Laura a její tygři, Pražský Výběr, Kontraband,
Afro-Latin Band. Bývá zván jako host na větší turné např.
Druhá Tráva, Boom Band, -123minutXL. Spolupracuje z řadou osobností – Michal Pavlíček, Michael Kocáb, Jana Koubková, Jura Pavlica, Ida Kelarová, Petr Hapka, Milan Svoboda aj.
Účinkoval na festivalech v řadě zemí Evropy ( Francie, Neměcko, Belgie, Švýcarsko, Rusko), navštívil Koreu, Egypt, Libanon, Tunis. Měl sólový koncert v Egyptské Káhiře v El-Harawi house (1999). Do Egypta se podruhé vrátil i s Tam-Tam Orchestra (2001), kde koncertovali v Káhirské opeře. V roce 2002 byl vyslán Českým rozhlasem za Českou republiku do mezinárodního Big Bandu EBU, v Maďarsku. Závěrečný koncert z Budapešti se přenášel rozhlasem do celého světa.
Bývá zván a pořádá semináře ( Káhirská konzervatoř, Heluánská Universita, Americká Universita v Káhiře, Karlova Universita ). Od roku 1993 je profesorem na konzervatoři Duncan Centre.
Založil a vede první sambovou školu v Čechách –„ Samba Tam-Tam Batucada škola Praha.“
Na svém kontě má deset autorských cd.
Yumiko (Japonsko)
Pavel Koudelka
Pro Pavla Koudelku je charakteristický úsporný, razantní styl hry - používá pouze bass drum, snare drum, hi-hat a china splash
Tomáš Ondrušek
V témže roce zahájil sólová vystoupení v řadě evropských měst (Mnichov, St. Petěrburg, Moskva, Praha, Norimberk, Stuttgart, Frankfurt ad.) i na mezinárodních festivalech (Avantgarda St. Petěrburg, Zeitklänge Berlin, Warszawska jesień, Marathon Praha aj.). Má v repertoáru širokou paletu základních děl sólové literatury pro bicí. Působí i jako pedagog na různých mezinárodních interpretačních kursech soudobé hudby a je zakladatelem mezinárodních kursů pro perkusionisty a skladatele v Trstěnici; zasedá v porotách mezinárodních interpretačních soutěží. Spolupracoval s klavíristou a skladatelem Siegfriedem Weckenmannem (duo bicí nástroje a klavír) a byl stálým perkusionistou ensemblu Agon.
Tomáš Ondrůšek je všestranným umělcem, který se zabývá i tvorbou nových nástrojů a umí překvapivě rozeznít a hudebně uplatnit i nejrůznější objekty. V Praze uvedl českou premiéru Lachenmannovy sólové kompozice Interieur I a Xenakisovy Psapphy, byl prvním českým interpretem Xenakisových Rebonds, Stockhausenova Zyklus a Feldmanova King of Denmark. Inspiroval také vznik řady skladeb, které byly napsány přímo pro něho.
Od roku 2001 působí na Hudební fakultě AMU v Praze a vede třídu bicích nástrojů.
Zdroj: His Voice
Leonard Eto (taiko/ Japanese drums)
Jeho hudební tvorba se objevuje v hollywoodských filmových produkcích jako "JFK", "Lví král", "Pronásledován" či " The Thin Red Line", a byly také použita v baletním představení, Niny Ananiashvili. Patricka Duponda, jakož i pro krasobruslařská vystoupení Elvise Stojka.
http://www.leoeto.com
Sawaka (Japosnko)
přední japonská butó tanečnice. Od dětství se věnuje choreografii, baletu a modernímu tanci, vytvořila kolem 40 představení pro Theater, Ikebana a pro několik evropských scén.