Lucerna Music Bar v Praze: A.M.O. & Band dnes pokřtí desku Positive! | TICKETPORTAL vstupenky na dosah - divadlo, hudba, koncert, festival, muzikál, sport
|
0
Váš nákupní košík je prázdný

Pokud máte účet, přihlašte se.

Hledej
Teraz
Tyzden
Mesiac
3 mesiace
Rok
>>  ÚVODNÍ STRANA>>  Ticketportal News>>  Lucerna Music Bar v Praze: A.M.O. & Band dnes pokřtí desku Positive!

Lucerna Music Bar v Praze: A.M.O. & Band dnes pokřtí desku Positive!

Přidané : 17.10.2011 11:17
Proč se u nás nemíchá hip hop a reggae? Vždyť slovenští AMO ten recept mají
 
Míchání hiphopu a reggae dává smysl. Jeden možná o beatu, druhej o riddimu a co dělá MC a co zas DJ se taky úplně neshodnou, ale jinak na sebe ta muzika navazuje od samýho začátku. Když DJ Kool Herc jezdil v káře po Jižním Bronxu a hledal, kde uspořádat první hiphopový mejdany, byl ještě plnej dojmů z jamajský kultury soundsytémů. První rapy byli vlastně reakcí na reggae toastování. A propojení, který za louží fungovalo od samého začátku, funguje dodnes a nikdo se tomu nediví. Když vydal Nas společné album s Damianem Marleym, nebyl to šok, byla to pecka a možná symbolický završení toho vztahu spoluprací králů.
 
Proč se o něco podobného nesnaží party i v našich zeměpisných šířkách je ale otázka jiná. Když se místní hip hop snaží po svém reagovat na všemožné trendy, proč nezkusí i tohle? No, snaha už byla. Třeba Orion svého času patřil k velkým fanouškům raggamuffinu, který pouštěl i na ortodoxně rapových mejdanech. Mezi lepší z první generace domácích freestyle MCs patřil i Zaga, který je doma v reggae. Indy & Wich měli na svém prvním albu skladbu “Bratři v rýmu“ s Dr.Karym, Admirál Kolíbal pěje v refrénu skladby “Pecka s kurtem“ (alias Pro všechny flinky a floutky) z alba HDP od Prago Union… To jsou ale výkřiky do tmy, žádná vlna, natož trend. Nikdo další se toho totiž bohužel pořádně nechytil. A o pět, respektive skoro deset let poté v ničem podobném nepokračují ani tyhle 2 party. DJ Scarface a jeho mixtape Pragga Connection ale může znamenat blýskání na lepší časy a tak jsme oslovili pár lidí z obou táborů a zeptali se jich na jedinou otázku: proč ne?

Indy: „Nevim, jestli na to existuje odpověď co se týká hudby v Čechách jako takovejch,  to je podle mě daný kořenama tý muziky, její základnou tady atd... Ale kdysi tady byly ty party docela promíchaný, nebo se navzájem potkávaly, i ty hodnoty byly podobně, ale stejně to vždycky skončilo u pár pokusů, pár jmen, je to asi taky tim že je reggae komunita možná taky víc uzavřená a je hodně jiná i filozoficky atd - a ty rozdíly se zvětšujou. A zase pro český "hiphopery", tj. dost mladý lidi není klasický reggae nebo dancehall tak trendy, jako současnej směr kterým se hip hop ubírá, takže i v týhle rovině se ty scény nepotkávaj. To je stran tý "klasiky" tady. Zároveň si myslím, že se objevuje spousta prvků reggae/dancehallu v současný taneční nebo hiphopový a popový produkci, a má spoustu fans i mezi posluchačema hiphopu, který to ale vnímaj v pasivní rovině - tj. to jenom konzumujou, nebo si to aspoň myslím.“

Dr.Kary: „To u nás podle mě nikdo neví, zvlášť, když v jiných zemích toto propojení funguje úplně normálně (viz Polsko, Německo, Francie, Španělsko jen z mých zkušeností). Možná je to proto, že v době, kdy hip hop scéna u nás vznikala, nebyli žádní DJs + případně MCs, kterým by se podařilo dostat reggae dancehall do povědomí. Ono i jinde je dancehall menší minorita než hip hop... Ale z toho zase nevím, co vyplývá:-) V každém případě je mi to moc líto, že se hiphopáci připravují o krásy reggae dancehallu. A to jste věděli, že hip hop vlastně vzniknul z reggae?“
Orion: „Může to bejt tím, že u nás není moc dobrejch kapel, ať už rapovejch, tak i reggae. Nebo oba žánry jdou svojí cestou. Taky si moc nedokážu představit českej raggamuffin. Do reggae beatu se česky zpívat dá, dá se do něj i rapovat, tak třeba to jednou přijde
.“

Poeta (Radio Spin): „To je téma, o kterém jsem hodněkrát přemýšlel. Podle mě to vychází z celkové hudební nevzdělanosti v téhle zemi. Komouš nás tu na 40 let uzavřel a my to posledních 20 let doháníme. Tedy ten, kdo chce. Občas jsem na infarkt, když zahlédnu na hiphop webu reakci typu "co tu dělá funk, tohle je hiphopovej web!" a vlastně dost podobný je to i s reggae a dancehallem. Respektive dancehall je pro dost lidí ještě navíc "komerční reggae". Ale to by bylo na dlouho a na nervy, radši to zakončím optimisticky. Věřím, že projekty jako je Pragga Connection nebo chystaný tejp DJ Scarface vs. James Cole tohle postupně změní a zlepší. Podle mě je hlavní, aby spolupracovali čelní zástupci obou "komunit" a přijde tomu na chuť i širší publikum.“

MessenJah (reggae singjay): „Nemyslím si, že propojit tyto dva žánry je nějak složité. Dokázali nám to jen za poslední rok Damian Marley s Nasem, slovenští AMO, kteří vypustili skvělé pecky s reggae/ska umělci, nebo třeba DJ Scarface, který vydal dubplate mixtape českých rapperů na jamajských instrech. Takže ono to propojení není vůbec obtížné... Pokud se ovšem ptáš, proč u nás neexistuje užší spolupráce mezi interprety těchto dvou proudů, pak bych hlavní odpověď hledal ve vzdálenosti textů. Asi chápete, že nechci dělat pecky o svým vlastním topství, o tom jak se šňupe modrá skalice, nebo o tom jak už nehulim trávu, ale jedu si "jiný drogy" a všechny pr... do huby (-: Chápej, že každej máme svoje vyjadřovací prostředky... Ale až se najde rapper s trochu jinak hozenýma textama (vlastně už bych i jednoho našel..), tak je jen otázkou času, kdy nějáká spolupráce vznikne. Doufám, že tomu bude co nejdřív, ale to musí nejdřív naše reggae ještě trošku povyrůst... Třeba mě už dlouho baví model Promoe a myslím, že něco v tom duchu se na scéně v budoucnu objeví.“

Heavy Hev: „Mockrát jsem se nad tím zamýšlel a přišel jedině na to, že je to pořád tím, že se zatím nepodařilo vychovat fanouška zápodevropského, světového střihu. U nás je to "regéčko" pořád "sluníčková" muzika, lidi, co poslouchají reggae nesledujou vývoj, poslouchají staré věci pár interpretů a blíž, než k hiphopu mají ke kytaře, batikovaným trikům a táborákům nebo naopak k dnb a všelijakým těm tekkům. K hiphopu nemají blízko z toho důvodu, že to nás není bráno jako hudba pro dospělé, posluchají to děcka a ty slepě sežerou cokoliv, co jim jejich oblíbený interpet pohodí. Lidi u nás poslouchají od puberty třeba do dvaceti a pak si řeknou, že už jsou na ty kšiltovky a volný hadry moc staří a začnou posclouchat něco jiného, jako by se za sebe styděli a nějak jim nedochází, že můžou klidně nosit uplý rifle a košile a pořád tu hudbu milovat. No a protože teda archetyp cz reggae fanouška je pravým opakem fanouška hiphopového, dochází tady k nějakým fúzím dost obtížně. Co s tím dělat do budoucna? Nevím, je to na reggae interpretech, aby se nebáli vystupovat na hiphopových akcích a zároveň, aby na reggae mejdanech zněl hip hop, takhle si ty lidi vychovat, to je asi jediná cesta. Jenže to musí být právě promotér uže dospělá osoba, která má sama větší rozhled, aby dokázala takovou multižánr akci zorganizovat a organizovat často. To je ale samozřejmě problém. Nehledě na to, že spousta lidí si potřebuje na všechnu muziku dát nálepky, pečlivě si roztřídit, co se jim líbí a co ne, aby to měli jednodušší. Gargantuovský úkol, no :)) a bojím se, že tady tahle snaha o sloučení měla probíhat současně s tím, jak se u nás začal prosazovat hip hop, nevím, jestli teď už není trochu pozdě...

Admirál Kolíbal: „Vidím v tom vícero důvodů: Jsme v Čechách klasicky x let pozadu za trendama ve světě a tak je tu pořád hodně lidí omezených škatulkama. Málo lidí ví, že první hip hop DJ - Kool Herc, KRS1 a nebo soundsystémová kultura všeobecně pochází právě z Jamajky. A tak bohužel nevidí souvislosti, že "black music" má společný kořeny v soulu a že to je v první řadě výpověď lidí z ghetta. To se u nás dost dobře nedá autenticky reflektovat, protože si život v Kingstonu nebo Bronxu můžeme leda vzdáleně představit. Každopádně jamajská a americká scéna se navzájem dlouhodobě inspirují a jediným rozdílem mezi styly tak zůstává forma beatu. Od 80. let vzniklo stovky crossover kombinací a jména jako Shabba Ranks, Supercat a dnes Damian Marley nebo Beenie Man úspěšně boří zažité předsudky. Jenže pro puberťáky u nás, co frčí jen povrchně na rapu a nestudujou to do hloubky, asi reggae není dost cool, a vidí v tom jen místní vypálený batikovaný hippies, co se kolíbaj na vytuhlou muziku. A obráceně lidi, co tady chodí na reggae nejsou moc zvědavý na americký pózy s pozlacenejma cetkama na krku. Sbližujícím tématem by mohl být dancehall, takže rozhodně hlasuju pro, aby v první řadě místní rappeři, zpěváci a DJs začali zkoušet obohacovat svý štýlo. Ze světa víme, že to funguje, a třeba polská nebo slovenská scéna nám dnes dává dost na prdel...

Jestli chcete opravdu přesvědčit, jak funkční a živá tahle kombinace může být i v našich podmínkách. Jak solidně jede třeba i na Slovensku, doražte už dneska, v pondělí 17.10. do Lucerna Music Baru, kde budou A.M.O. s živým Bandem křtít své nové album Positive a zapálí vás svou pozitivní atmoškou. Fyah! Vstupenky na A.M.O. & Band přímo ZDE!